| | | |
De MBS-ROUTE van Venlo naar Nijmegen Deel IV Gennep - Nijmegen |
Vanaf Ottersum vervolgen we onze route naar het noorden. Nijmeegseweg 30, waar tot 1972 een bloempottenfabriek gevestigd was. |
De boerderij de Drie Kronen ligt nu aan de oostzijde van de weg. Tot de oorlog lag er een boerderij aan de westzijde, direct aan het tramspoor, ongeveer waar de fotograaf zich bevindt. Hier was een wisselplaats. In de beginjaren moet er een zijspoortje zijn geweest naar een steenfabriek. |
Op de top van de heuvel in Milsbeek, bij de molen, lag een wisselspoor, waar de treinen vaak kruisten. Agent bij de halte was Jacobs. Van hieraf kon gebeld worden, bijv. naar Gennep, om te vragen of de baan vrij was. (FrZ) |
In Plasmolen passeerde de tram het (nu afgebrande) Hotel de Plasmolen. Aanvankelijk was het de bedoeling de wisselplaats ten zuiden van de grote vijver aan te leggen. Pas tijdens de bouw werd besloten deze naar de noordzijde te verplaatsen. |
Aan deze zijde (oost) van de weg legden geallieerden in februari 1945 een spoorlijn aan (van Wychen naar Goch) voor het vervoer naar het front, de Hawkin's link. De lijn werd begin '46 alweer afgebroken. Aan de overkant, bij de parkeerplaats lag de tramlijn, waar had op 17 september 1944 de laatste tram had gereden. (FrZ) |
De parkeerplaats is het voormalige emplacement, dat voorzien was van een grote losplaats voor de afvoer van o.a. mijnhout en een fraaie abri. Plasmolen werd bezocht door vele toeristen en na de aanleg eind jaren '30 van een zwembad, ook door badgasten. Aan de overzijde van de weg lag Hotel Buitenlust waar de MBS-agent Goemans woonde. Het hotel werd in de oorlog volledig met de grond gelijk gemaakt. |
Tussen Plasmolen en Mook is weer de brede berm te zien, waar de rails gelegen hebben. Hier was ook "de halte voor de freule". De freule die boven op de berg woonde, liet beneden een vlag ophangen als ze wilde opstappen. Een halte op verzoek, kortom. Het fietspad is in de jaren dertig aangelegd op door de tram aangevoerd zand. (FrZ) |
De halte van Mook met een wisselplaats bevond zich voor Hotel Pension Mookerheide, nu een Chinees Restaurant. |
Vanaf de wisselplaats vertrok vanaf 1920 een zijspoor naar het oosten (hier links) naar de kalkzandsteenfabriek Graaf Lodewijk. (FrZ) |
Vanaf de fabriek liep een smalspoorlijntje rechts langs de Groesbeekseweg omhoog tot aan een zandgroeve. |
In 1922 werd de Kweekschool bij het klooster Maria Immaculata gebouwd. Voor de aanvoer van bouwmaterialen werd een tijdelijk zijspoor aangelegd. Het gebouw heeft later het gymnasium Gabriël College en een schippersschool gehuisvest. Nu is het een appartementencomplex. Voor dit gebouw werd op 10 september 1944 een vrouw in de tram dodelijk geraakt door beschietingen vanuit de lucht. |
Het treinviaduct was bij de aanleg in 1912 zo smal dat het tramspoor midden in de weg gelegd werd. Toen het verkeer toenam, werd het viaduct te zeer een flessenhals in de noord-zuidverbinding. In 1930 is het deels op kosten van de MBS verbreed en kwam de tramlijn zoals overal in de berm (nu fietspad) te liggen . |
De leegstaande meubelwinkel is het voormalige boerenbondgebouw. Ervoor lag de wisselplaats Heumense molen. (de molen is er al lang niet meer, het café nog wel, dat lag er al bij de aanleg van de tramlijn) |
De tram denderde vlak voor de voordeur van het Molenaarshuis langs. |
In Malden lagen twee haltes. Hier gebeurde op 19 juni 1944 een ernstig ongeluk. Het voorste draaistel van een rijtuig liep op een defect wissel naar rechts, het achterste naar links. De wagen liep daardoor "op twee sporen" en midden daartussenin stond een boom. Het rijtuig klapte om de boom en brak middendoor. Resultaat twee doden en 20 gewonden. |
Bij de Scheidingsweg lag de halte Heumensoord. De volgende halte lag bij de Houtlaan, (vroeger Halte Hatert) waar in 1924 een lang wisselspoor werd aangelegd ten behoeve van de aanvoer van bakstenen voor de bouw van Hatert. |
Vanaf 1928 konden de reizigers in de tram het fraaie gebouw van de Splendor-gloeilampenfabriek bewonderen. Op de plaats van het grijze gebouw stond Garage van Moll (later Van den Bosch en Janssen). Voor de bouw ervan werd in 1915 een tijdelijk zijspoor aangelegd. |
De Sint Annabrug over het spoor naar Venlo en (voorheen) Kleef. Ongeveer waar nu het fietspad ligt, bevond zich de betonnen trambrug. Tijdens de bouw in december 1912 stortte de brug door te zwakke bekisting in. De aannemer slaagde erin toch in mei 1913 de (tweede) brug gereed te hebben. Deze werd, samen met de verkeersbrug, op 10 mei 1940 om strategische redenen door het Nederlandse leger opgeblazen. De trams uit Gennep kregen daardoor een tijdelijk eindpunt op de hoek van de Thijmstraat, waar snel een losspoor werd aangelegd. De MBS kon al in maart 1941 een nieuwe, nu ijzeren, brug openen, zodat station Nijmegen weer kon worden bereikt. |
Het spoor naar Kleef is vervangen door een busbaan. De tramlijn boog direct na het viaduct linksaf. Op dat punt lag halte St.-Anna. |
Achter de huizen langs reed de tram naar de Dr. Jan Berendsstraat. |
Aan de Dr. Jan Berendsstraat lag een remisegebouw en een emplacement voor het goederenvervoer. Later is hier een busgarage gebouwd, aanvankelijk voor de MBS, later de ATO. |
In de spoorkuil staat nog het uit 1961 stammende seinhuis met de CVL-post voor de spoorlijn Nijmegen - Blerick. Buiten gebruik en dichtgetimmerd. Boven op de dijk lag het MBS-emplacement. |
Vanaf het emplacement daalde de tram af richting station Nijmegen. Mede omwille van deze helling had de MBS bijzonder sterke locs in dienst. |
|
Blik op de Graafsebrug vanuit de Van Diemerbroeckstraat. In de beginjaren van de tram lag aan de noordzijde van deze straat de doorgaande lijn naar het station met een eenvoudig wisselspoor, waarop de stoomlocs konden omlopen. In 1935 verscheen aan de zuidzijde van de weg een groter emplacement. Hier werd voortaan al het goederenverkeer afgehandeld, waardoor het emplacement aan de Dr. Jan Berendsstraat overbodig werd. (FrZ) |
ROC-Nijmegen staat op de plek waar tot in de jaren '70 de goederenloodsen van Van Gend & Loos stonden. Door de Van Diemerbroeckstraat legde de MBS-tram zijn laatste meter af tot aan het stationsplein. |
De busbaan kan zomaar precies op het oude tramtracé liggen. (FrZ) |
Station Nijmegen, eindpunt van deze trein. De Trambaan eindigde ongeveer ter hoogte van deze oprit. Bij een wachthuisje konden de passagiers hun tijd doden. De 63km lange tocht van station Venlo tot station Nijmegen kostte de reiziger ongeveer 3 uur. |
Verder naar begin
|
|
| | | |
| | | | webmaster@maas-buurtspoorweg.nl | | | |
|
| |