Home
BOEK informatie
BOEK bestellen
De route Venlo
De route Vl - Gennep
De route Gennep
De route Gn-Nijmegen
Achtergrond info
Geschiedenis
Bouwtekeningen
Filmpjes
Contact & Nieuws
Gastenboek
Bronnen
Links
Sitemap

  

Geschiedenis van de MBS

 

Maas-Buurtspoorweg (MBS) - tijdlijn

 

1899

Eerste aanvraag concessie Nijmegen - Venlo, 63 km.

1911 - 28 december

Oprichting Maas-Buurtspoorweg; J.M. Voorhoeve directeur

1912 - 9 september

Start aanleg door C.P. Stuy

1913 - 31 maart

Opening tramdienst met 6 stoomlocs

1919

Twee nieuwe stoomlocs

1919 - 5 april

Nieuwe directeur: L.G. Wolf.

1921

Eerste vrachtauto

1923

Eerste autobus

1926

Havenspoor Venlo

1929

Overname Venlo - Beringen, aanleg verbindingsspoor

1933

Overname Maas & Waal; (1934 verbust)

1934

Eerste diesellocomotief

1935 - 29 mei

Nieuwe directeur: A.P. Schaffers

1936

Nieuw emplacement Nijmegen

1940 - juni

Diesels uit dienst; stoomlocs opgelapt

1941

Eerste diesel op houtgas

1944 - 17 september

Laatste reguliere rit

1946 - 19 december

Besluit tot opheffing trambedrijf

1949

Fusie MBS-busdiensten met Vitesse tot Zuid-Ooster.

1950 - 1 januari

Verzelfstandiging Zuid-Ooster

1958 - 10 april

Nieuwe directeur: C. Bruins

1963 - 16 september

Liquidatie MBS

 

 

Vanaf 1913 verbindt de tramlijn van de Maas-Buurtspoorweg Maatschappij station Nijmegen via Gennep met station Venlo.  Na een fusie komt daar in 1929 de lijn Venlo - Beringen bij.

 

 

 

 

 

Op 31 maart 1913 rijdt de eerste tram op het traject Venlo - Gennep - Nijmegen, Enkele dagen later gaat de eerste dienstregeling in.

 

 Bron: Genneps archief

 

In 1929 neemt MBS de Tramlijn Venlo - Beringen over. Hieronder de dienstregelingen.

 

 

 

 

bron dienstregelingen 1929: Documentatiecentrum NVBS.

 

De MBS start met zes Hohenzollern stoomlocs, die binnen de maatschappij kortweg locomotieven genoemd worden; een benaming die blijft, ook wanneer er later dieselocomotieven aangeschaft worden. Deze zullen dan diesels genoemd worden, niet locomotieven.

 

 

 

Een van de locomotieven neemt water op station Gennep, direct voor het hoofdkantoor aan de Spoorstraat.

De stoomlocomotieven worden in 1913 in dienst gesteld; ze hebben de volgende namen:

40 Nijmegen

41 Plasmolen

42 Gennep

43 Bergen

44 Arcen

45 Venlo

In 1919 wordt het tractiepark met twee uitgebreid:

46 Mook

47 Velden

 

Hieronder de naamplaat van de 45:

 

 

 

  

  

Twee bewaarde onderdelen van een MBS-stoomloc.

Links de stoomfluit, Deze was op het dak gemonteerd boven de bestuurdersplaats van de machinist. Aan het einde van de hefboom was een metaaldraad bevestigd, die door het dak liep en eindigde met een handvat op handbereikhoogte. Met een neerwaartse trekbeweging werd de stoomkraan geopend met als resultaat rondspattend condenswater, onmiddelijk gevolgd door een gillend gefluit.

 

Rechts - en dan moet je een stukje huisvlijt even wegdenken! - een stoomafsluiter. Op de plaats van het peertje zat een koperen pijp voor de waterinjecteur. De kraan was in gebruik voor het afsluiten of doorlaten van oververhitte stoom onder hoge druk (gemiddeld 12 Atm).

 

 

 

 

 

 

wordt vervolgd 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Top
webmaster@maas-buurtspoorweg.nl